Uppstart av studie på gravida kvinnor och deras barn

Nu har vi startat insamlingen av prover till studien av hur PFAS överförs mellan mamma och barn.

Alla gravida kvinnor boende i Ronneby kommun kan vara med i studien. Det är viktigt att både kvinnor som ofta druckit vatten från Brantafors vattentäkt och de som sällan eller aldrig gjort det vill delta.

De prover vi samlar in är:

• Blod prov från mamman vid inskrivning på MVC
  • Blodprov från mamman, navelsträngsblod och moderkakan vid förlossningen
  • Råmjölk någon dag efter förlossningen
  • Mogen mjölk 4-6 veckor efter förlossningen
  • Blodprov från mamman vid efterkontroll på mödravården
  • Blodprov från mamman och barnet efter avslutad amning eller då barnet är ett år om det inte ammats.

Vi undersöker halten av sköldkörtelhormoner i den gravida kvinnans blodprov redan nu. Om halterna inte skulle vara normala informeras mödravårdens läkare, som kommer att följa upp resultatet. Övriga blodprover, bröstmjölk och moderkaka sparas i biobank för senare analys av PFAS och andra forskningsprover.

Vad tänker vi då undersöka med dessa prover?

• Om PFAS påverkar sköldkörtelfunktionen under graviditeten
  • Hur olika PFAS överförs från mamma till barn under graviditet
  • Hur olika PFAS överförs till den allra första bröstmjölken, och den mogna bröstmjölken
  • Hur halterna av PFAS i mammans blod sjunker under amningstiden
  • Hur halterna av PFAS i barnens blod förändras under det första levnadsår

Ett stort tack till  personalen på mödravårdscentralen i Ronneby och förlossningen i Karlskrona som gör det möjligt att ta reda på mer om hur de allra minsta barnen påverkas av PFAS.

Gravida och barn