Studier som använder data från nationella register

Under perioden 19890 till 2013 var 33800 män och 30396 kvinnor folkbokförda minst ett år i Ronneby. Alla dessa ingår i våra registerstudier där uppgifter om årlig bostadsadress, vattendistribution i Ronneby och hälsodata av olika slag länkats samman av SCB med hjälp av personnummer. De hälsodataregister som används är dödsorsaksregistret, cancerregistret, patientregistret ( öppen och sluten vård på sjukhus), läkemedelsregistret och medicinska födelseregistret. I några av studierna används också SCBs flergenerationsregister, socioekonomiska uppgifter och uppgifter om arbetsplats. Viktigt att veta är att vi som forskare bara har fått tillgång till anonyma data, och att vi därför inte kan identifiera enstaka individer.

Vi har prioriterat att undersöka om det finns samband mellan PFAS-exponering och sköldkörtelsjukdomar. På tur står inflammatoriska tarmsjukdomar och cancer – valda eftersom man i de sk C8-studierna sett samband med PFOA-exponering och dessa sjukdomar. Vi kommer också att se på en rad andra sjukdomstillstånd för att få en så tydlig bild som möjligt av eventuella negativa hälsoeffekter av PFAS-exponeringen i Ronneby.

I ett första skede använder vi endast adressuppgifter och vattendistributionsdata som indikatorer på PFAS-exponeringen. I ett senare skede hoppas vi kunna modellera varje individs exponering över tid mera noggrant.

Ansvariga forskare:

Eva M Andersson och Kristina Jakobsson, Arbets- och miljömedicin, Göteborgs universitet

Registerstudier