PFAS och vaccinationer bland vuxna

PFAS kan påverka immunförsvaret negativt. Man har påvisat ett samband mellan PFAS-halten i blodet och minskat antikroppssvar hos småbarn som vaccinerats. Men hur är det för vuxna?

Under två helger i slutet av maj 2021 lämnade 368 vuxna från Ronneby och Karlshamn blodprov samtidigt som de vaccinerades mot covid-19. Deras immunologiska svar på vaccinationen följdes sedan under ett halvår framåt.

Alla deltagare fick ett fullgott tidigt vaccinationssvar. Vi såg inga skillnader i antikroppshalter mellan deltagare med höga PFAS-halter och deltagare med bakgrundshalter. PFAS-exponeringen påverkade inte heller det cellulära immunsvaret efter vaccination, dvs det som står för långtidseffekterna av vaccinationen.

Den sannolika förklaringen till att resultatet bland vuxna skiljer sig från barnstudierna är att immunsystemet helt enkelt har mognat.

Studien har preliminärt accepterats för publikation i Environmental Health Perspectives (2023).

PFAS och vaccination