PFAS och gynekologisk sjukdom

Flera långlivade och svårnedbrytbara ämnen har visats kunna påverka de reproduktiva hormonsystemet hos kvinnor, så även PFAS. En ökad risk för endometrios har visats i några studier.

Vi har undersökt om kvinnor från Ronneby, som bott i område med förorenat dricksvatten, har haft en ökad risk för gynekologiska sjukdomar. Vi fann inte någon ökad risk för endometrios och inte heller någon tydlig riskökning för myom (muskelknutor) i livmodern. Däremot fanns en ökad förekomst av polycystiskt ovariesyndrom – vilket tidigare har rapporterats i samband med PFAS-exponering.

Resultaten har ännu inte publicerats i en  vetenskaplig tidskrift och därigenom inte genomgått en vetenskaplig granskning

Resultat från studien har presenterats vid en vetenskaplig konferens, och ett abstract finns här: Abstract ISEE2020 PCOS.

Kvinnohälsa Registerstudier