Påverkar mammans PFAS halt barnets födelsevikt eller tillväxten under tidig barndom?

Nu startar vi ett forskningsprojekt där vi kommer att undersöka om mammans PFAS-exponering påverkar hennes hälsa under graviditeten och barnets tillväxt i och utanför livmodern. Vi kommer även titta på om PFAS påverkar graviditetens längd och förekomsten av missbildningar.

Forskningen bygger helt på data från olika register. Genom att koppla ihop folkbokföringsadresser för personer bosatta i Ronneby kommun mellan 1980 och 2013 med kommunens förteckning över hushåll som försetts med vatten från respektive vattenverk identifieras personer som varit exponerade för PFAS via dricksvattnet. För kvinnor som varit gravida mellan 1985 och 2013 hämtas uppgifter om förekomst av havandeskapsförgiftning, högt blodtryck under graviditet och graviditetsdiabetes samt barnets födelsevikt, -längd, huvudomfång och eventuella missbildningar från medicinska födelseregistret. Barnens tillväxt upp till sju års ålder kommer att följas med hjälp av uppgifter om vikt, längd och huvudomfång från barnhälsovården och skolhälsovården.

Alla personuppgifter som hanteras i projektet är avidentifierade (det vill säga namn och personnummer är ersatta av ett löpnummer) och resultaten kommer endast att redovisas på gruppnivå. Enskilda individer kommer därmed inte att kunna identifieras.

Ansvariga forskare för detta projekt är Christel Nielsen och Anna Rignell-Hydbom

Gravida och barn