Nytt projekt om språkutveckling hos barn i Ronneby

Nu har vi startat en ny studie som kommer att studera språkutveckling hos pojkar och flickor  i Ronneby. Syftet är att studera sambandet mellan PFAS exponering och språkutveckling säger logopederna Carmela Miniscalco och Charlotte Stübner som genomför projektet. Flera av er tillfrågade har redan tackat ja till deltagande i studien, men fortsatt rekrytering pågår.

Denna forskning bedrivs i samarbete mellan Lunds universitet och Göteborgs universitet. Ansvarig forskare är Carmela Miniscalco, adjungerad professor, leg logoped, Gillbergcentrum, Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, Göteborgs universitet. Medansvariga forskare är Kristina Jakobsson, professor, School of Public Health and Community Medicine, Göteborgs universitet. Docent Christel Nielsen, Avdelningen för Arbets- och Miljömedicin vid Lunds Universitet.

Logoped  och doktorand som genomför projektet är Charlotte Stübner, leg logoped, Gillbergcentrum, Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, Göteborgs universitet.

Vad handlar projektet om?

Exponering för hormonstörande ämnen som t ex PFAS under fostertid och tidiga barnaår misstänks kunna påverka den växande hjärnan. Enstaka befolkningsstudier har undersökt sambandet mellan PFAS-exponering i barndomen och effekter på uppmärksamhet, beteende, motorik, inlärning, kognition och milstolpar i barnets utveckling. Sammanfattningsvis visar dessa studier ingen negativ effekt.  Syftet med vårt projekt är att studera om PFAS-exponering påverkar språkutvecklingen hos barn och vi vänder oss till er i Ronneby och Karlshamn.

Tidig upptäckt av språkstörningar

Idag vet man att ju tidigare man upptäcker barns behov av stödjande insatser desto bättre förutsättningar skapar man för det framåt i livet. Man vet också att språkutveckling är en känslig markör för barnhjärnans generella utveckling och att språkliga svårigheter ibland kan vara förenat med andra förseningar i barnets utveckling, t.ex. motorisk utveckling. Hittills finns det inte mycket kunskap om detta.

Vill ni veta mer kontakta gärna logoped Charlotte Stübner
Mobil: 0721-51 40 70