Hur påverkar PFAS olika biomarkörer?

Vid den öppna blodprovstagningen 2014–2016 deltog ca 3800 personer. De allra flesta, 3284 personer, ville också medverka i de fortsatta forskningsstudierna och deras blodprov finns nu samlade i en biobank vid Arbets- och miljömedicin Syd.

Blodfetter, leverprover, en rad olika hormoner samt markörer för njurfunktion och diabetes har analyserats i de sparade proverna. Nu pågår analyser av samband mellan PFAs-halter och de olika provresultaten. I ett första skede prioriteras sköldkörtelhormoner, följt av blodfetter och leverprover.

Ansvariga forskare:

Ying Li och Kristina Jakobsson, Arbets- och miljömedicin, Göteborgs universitet
Tony Fletcher, London School of Hygiene and Tropical Medicine

De sparade blodproven i biobanken används också för avancerade analyser av komplexa mönster av många ämnen, sk metabolomics, och för studier av epigenetiska förändringar. På så sätt hoppas vi få en bättre förståelse av samspelet mellan olika processer i kroppen och upptäcka tidiga tecken på störningar.

Ansvariga forskare:

Johan Lindberg, Enheten för toxikologiska vetenskaper-Södertälje, Karolinska Institutet
Karin Engström, Arbets-och miljömedicin Syd, Lunds universitet