Covid-19 under pandemins första år

Förutom att PFAS ger upphov till ett sämre immunsvar efter de vanliga barnvaccinationerna finns det forskning som tyder på att det även skulle kunna finnas en koppling till ökad infektionskänslighet. I ljuset av den pågående pandemin är det särskilt viktigt att ta reda på om PFAS påverkar risken att insjukna i covid-19.

För att kunna ge ett snabbt första svar på frågan har vi använt information från Folkhälsomyndigheten om alla positiva testsvar mellan mars 2020 och mars 2021. Vi har jämfört hur det såg ut i Ronneby med hur det såg ut i Karlshamn efter att vi tagit höjd för skillnader mellan kommunerna avseende två av de viktigaste riskfaktorerna för covid: ålder och kön.

Resultaten visar att det var 19 % fler fall än förväntat i Ronneby. Det är viktigt att poängtera att vi i den här studien inte kan säga att det är PFAS som ligger bakom skillnaden mellan kommunerna, bara att det fanns en skillnad. Vi kommer nu att gå vidare och titta noggrannare på om det finns en koppling mellan vilket vatten man haft hemma och covid.

Resultaten har publicerats i en vetenskaplig studie som kan läsas här: Forskningsstudie om covid-19 i Ronneby

Registerstudier